Wat hebben jouw werknemers nodig?

Niet iedere werknemer komt uit zichzelf naar zijn leidinggevende als het even niet lekker gaat. Dus hoe weet je dan wat er speelt bij jouw werknemers?

Als manager ben je nooit klaar. De werkdruk ligt hoog en iedereen wil wat van je. Vaak wordt er gestuurd op resultaten, cijfers, omzet, geld !! Daar draait het over het algemeen om in een bedrijf. Maar ben je er ook elke dag van bewust wie samen met jou zorg dragen voor die resultaten? Als je eerlijke antwoord nee is dan kan ik je geruststellen; je bent niet de enige. Door de hectiek van de dag ben je misschien wel vergeten om echt te kijken naar de werknemers die samen met jou hun uiterste best doen om alles voor elkaar te krijgen. En zij zitten net als jij in die stroom van drukte en stress om de juiste resultaten te behalen. Dan is het best lastig om als werknemer naar je leidinggevende te stappen om te zeggen dat het je soms allemaal te veel wordt. Wat dus vaak gebeurt is dat men niets zegt en gewoon door gaat, want ja….de rest gaat toch ook gewoon door. Je werknemer zal in zo’n situatie behoorlijk mondig moeten zijn om zelf aan de bel te trekken.

Wat kan jij hier doen als manager? Heb je je dat wel eens afgevraagd? Het begint in ieder geval bij de bewustwording dat jij hier een rol in hebt als leidinggevende. Neem eens de tijd om jouw collega’s echt waar te nemen: wat hoor je, wat zie je? Is iemand de laatste paar maanden vaker ziek dan voorheen, is iemand stiller dan normaal, wie zit er altijd als laatste door te werken, wie valt stil tijdens vergaderingen…..en ga zo maar door. Dit zijn allemaal signalen voor jou als manager om hier op in te spelen. Ga met die werknemer zitten en neem echt even de tijd voor hem of haar. Een luisterend oor doet vaak al zo veel. En als de pijn op tafel komt ben dan ook bereid om de juiste hulp aan te bieden. Je hoeft het namelijk als leidinggevende niet alleen te doen. Persoonlijke coaching kan een goede manier zijn om jouw medewerkers datgene te bieden wat ze zo hard nodig hebben. Neem op tijd actie zodat je medewerkers kunnen groeien in hun persoonlijke ontwikkeling en jij je team in goede conditie houdt. Het is dus uiteindelijk een win-win situatie.